Miten ansaita elanto taiteen tekemisellä?
Se on yhtälö, jonka olen ottanut missiokseni selvittää. Kun kävin vikaa vuotta Taidekoulu Maan Nykytaiteen koulutusohjelmaa v. 2021 eräs opettaja piti meille luennon kuvataiteilijan toimeentulosta. Hän näytti meille statistikkaa siitä, kuinka suurin osa kuvataiteilijoista elää köyhyysrajan alapuolella. Hän kertoi meille myös, että vain pieni osa eli n. 3-10% apurahojen hakijoista saa myönteisen apurahapäätöksen. Samainen opettaja voivotteli että näin se vaan nyt on, teistä tulee köyhiä taiteilijoita. Hän kannusti tekemään ns. hanttihommia oman taiteellisen praktiikkansa rahoittamiseksi. Toinen opettaja taas kannusti opiskelijoita hyödyntämään väliaikaisesti työttömyysturvaa taiteen rahoittamiseksi.
No huhuh! Kaikesta tästä mulle tuli olo, että ei se näin voi mennä omalla kohdallani. Ainakaan itse en halua olla nuudeleita ryystävä nälkätaiteilija, joka joutuu tinkimään ihmisarvoisesta elämästä saadakseni tehdä taidetta. Tai toisaalta, en haluaisi tehdä muita kuin taiteeseen liittyviä töitä (ainakaan paljon) voidakseni rahoittaa omaa taiteen tekemistäni.
Taidekoulussa ei ollut minkäänlaista puhetta siitä, miten ansaita elanto taiteen tekemisellä. Ei ollut opetusta yrittäjyyteen, tuotteistamiseen, markkinointiin, hinnoitteluun tai sopimuksiin liittyen. No yksi apurahakurssi oli ja se oli hyvä. Mutta tämä ei poikkea muista taidekouluista, koska tietääkseni yhdessäkään taidekoulussa Suomessa ei ole kurssia Taiteen ansaintamalleista. Minusta näin pitäisi kuitenkin olla. No miksi?
Taiteilijoiden arkitotuus on se, että he ovat itsensätyöllistäjiä, jotka toimivat yrittäjämäisesti vaikka virallista yrittäjästatusta heillä ei olisikaan. No mistä niitä tuloja sitten voi taiteilijana saada? No perinteisestihän ajatellaan, että taiteilijat ansaitsevat elantonsa apurahoilla, satunnaisilla teosmyynneillä ja muulla taiteellisella työllä esim. opetustyöllä. Ja tosi moni tekee tässä sivussa niitä ns. hanttihommia tai toisen ammattinsa töitä. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus. Taiteilijan työ on silpputyötä, jossa tulot tulevat monesta eri lähteestä, työhön kuuluu epävarmuus tulevista projekteista ja tuloista. Yleensä taiteilijat tekevät helvetisti töitä, usein ilman palkkaa tai alihinnoitellusti mikä johtaa usein loppuunpalamiseen ja jopa velkaantumiseen.
Kun itse aloitin taiteen tekemisen n. 5,5 vuotta sitten aloitin ns. Instagram taiteiijana, ollessani vielä pankkiirina Tukholmassa. Instatilini kasvoi nopeasti ja se oli aluksi hyvin kansainvälinen. Jo kolme kuukautta tilin perustamisesta järjestin oman kotinäyttelyni Tukholmassa, jonne kutsuin pankkiiriystäviäni. Vernissagessani myin kolme originaaliteosta, ja se sai minut ihan liekkeihin. Hei, mä voin myydä mun taidetta. Seuraavan 1,5 vuoden aikana tästä myin yli 25 teosta (hintaluokassa 80-300e) ja lähes kaikki somen välityksellä ja paljon asiakkaita oli Jenkeissä, Euroopassa ja Aasiassa. Tässä vaiheessa mulla oli vahva tunne siitä, että mä tulisin elättämään itseni taiteeni myymisellä. Mutta miten kävikään?
Sitten muutin Suomeen vuonna 2019 ja aloitin taideopintoni Maa:ssa. Ekan virallisen taidenäyttelyni järjestin heti koulun alussa Krunassa sijaitsevassa Espresso Edge taidekahvilassa. Näyttelyni nimi oli The Freedom of Movement. Teoksia myin suoraan näyttelystä neljä kappaletta. Sitten tuli korona ja oma teosmyyntini tyrehtyi. Seuraavista kahdesta soolonäyttelystäni vuosina 2020 ja 2021 en myynyt yhtään originaaliteosta ja se otti mua ihan helvetisti päähän. Tuli olo, että mitä helvettiä, tässäkö tää oli. Eiks mun taide enää myy. Olen kiitollinen elämälle että mun teosmyynti tyrehtyi. Haluutko kuulla miksi?
Kehno teosmyynti sai mut miettimään, että jos mä haluan toimia ammattimaisesti taiteilijana niin mun pitää ruveta miettimään muitakin ansaintamalleja kuin teosmyynti. No mä keksin, että mä voisin ryhtyä kuraattoriksi ja tuottajaksi. Ja että mä voisin toimia monipuolisesti erilaisissa tehtävissä taidealalla. Se oli hieno oivallus, joka on kantanut mua tähän päivään asti.
Kesällä 2021 me perustettiin mun puolison kanssa oma taidegalleria Tyynelä Gallery, jonka eka näyttely toteutettiin kaveriporukalla ja harrastusmielessä. Koska me saatiin meidän gallerialle iso kannustus yleisöltä me päätettiin perustaa oma taideyhdistys jo samana syksynä ja näin syntyi KühlTuli Productions ry. Yhdistyksen myötä aloin miettimään laajemmin taiteen ansaintamalleja. Suoritin Taidekoulu Maan ohessa myös Yrittäjän Ammattitutkinnon (vain saadakseni Aikuiskoulutustuen), mutta se vei mua tosi paljon eteenpäin myös taiteilijana. Yrittäjäkoulussa mä tein meidän yhdistykselle liiketoimintasuunnitelman ja se auttoi mua hahmottamaan sitä, miten taidekentällä voi ansaita elantoa.
Loppuvuodesta 2022 keksin, että voisin sisällyttää yhdistyksemme toimintaan kuvataiteiljoita valmentavan ohjelman, joka sai nimekseen Tyynelän Taiteilijaohjelman. Siihen osallistuvat taiteilijat saavat coachausta taiteen ansaintamallien, yrittäjävalmiuksien ja yhteistyökumppanuuksien kehittämiseen.
Palataan alkukysymykseen ’Miten ansaita elanto taiteen tekemisellä?’ Kysymys on laaja ja kompleksinen, eikä siihen löydy yhtä vastausta, joka sopisi jokaiselle taiteilijalle. Sen sijaan voin kertoa, että taiteen ansaintamalleja on kymmeniä, itseasiassa Tyynelän Taiteilijaohjelmassa niitä on identifioitu jo yli 30 erilaista, joista jokaisesta on vielä monta eri variaatiota. Perinteisten teosmyynnin, apurahojen ja taiteellisen työn lisäksi listalta löytyy mm. taiteen oheistuotteiden myynti, yhteistyökumppanuudet yritysten ja muiden toimijoiden kanssa sekä taiteen lisenssisopimukset. Luonnollisesti myös tekijänoikeuskorvaukset, näyttelypalkkio- ja korvaus ja julkisen taiteen palkkiot ja palkinnot löytyvät listalta. Ja lisäksi on paljon muitakin. Näistä kustakin ansaintamallista voisin kirjoittaa oman blogikirjoituksen, sillä ne ovat laajoja kokonaisuuksia selittää. Niistä siis lisää myöhemmin.
Lopuksi todettakoon, että jokaisen taiteilijan ansaintamallien paletti eli ansaintalogiikka on yksilöllinen ja alati kehittyvä. Tärkeää on kokeilla erilaisia ansainnan tapoja ennakkoluulottomasti ja rohkeasti. Apuakin tarvitaan, koska usein taiteilija on ajatuksineen aika yksin. Siksi olisi tärkeää, että meitä taidealan välittäjäportaan toimijoita olisi enemmän, agentteja, kuraattoreita ja valmentajia taiteilijoita tukemassa ja kannustamassa. Mistä ansaintamalleista sitä haluaisit kuulla enemmän? Voit kommentoida alle tai lähettää dm:ää Instagramtilini @teresekuhl kautta.
Avoin puhe taiteen ja rahan suhteesta ja taiteen ansaintamalleista jatkuu taas seuraavassa blogikirjoituksessa!
Terese 🙂
Vastaa